לפני 15 שנים, הזדמן לי לעשות עריכה מדעית לספר "אכול נכון לפי סוג הדם שלך", מאת ד"ר פיטר דאדאמו, ולהתאימו לציבור הקוראים הישראלי. כרבים אחרים, קראתי והשתוממתי: מה הקשר בין סוג הדם לאוכל??? ההסבר שסופק בספר היה מעניין אבל לא ממש מדעי, וזה שהגה את השיטה הוא גם זה שסיפר בשיבחה… בדומה לספקנים אחרים הייתי מוכנה לעבור התנסות ביקורתית (אם לא יועיל, לא יזיק), וכמו שאומרים "הצצתי ונפגעתי".

השיטה ניפצה עבורי מיתוס ישן שמדבר על "תזונה בריאה". התברר למרבה המבוכה שמה שבריא ומועיל לאחד, עלול להיות ממש מזיק לאחר. גם לפני צאת הספר, יכולתי לראות בקליניקה שאנשים שונים מגיבים באופן שונה על אותו "תפריט בריא" שהצעתי להם. היו כאלה שפרחו ושגשגו, ואחרים שהרגישו איתו לא כל כך טוב. היו כאלה שרזו, ואחרים שעם אותו תפריט השמינו. אני מאמינה שכל השיטות התזונתיות סובלות מאותו עקב אכילס: הן אף פעם לא מתאימות לכולם. שמעתי עדויות ממטופלים רבים שהתנסו בטבעונות/ מקרוביוטיקה/ שיטת "רזה לתמיד"/ שיטת קינגסטון קליניק/ הדיאטה של אטקינס/ דיאטת המכורים לפחמימות/ דיאטת הזון ועוד כהנה שיטות תזונתיות. כולן טובות, בכולן יש גרעין של אמת, אבל אף אחת לא עשתה רק טוב לכל מי שניסה אותה. לעולם היו כאלה שזה התאים להם וכאלה שלא. כנטורופטית, אני מודה שמצב עניינים כזה הוא מתסכל למדי, כשאת אף פעם לא בטוחה איך ההמלצות שלך ישפיעו על אדם מסוים, ולפעמים נאלצים להיכנס לתהליך מייגע של ניסוי וטעייה. היה חסר לי מפתח שאוכל לפיו לעשות התאמה יותר מדוייקת של אורח- חיים לאדם אינדיווידואלי.
שיטת סוג הדם הציעה מפתח כזה. שיטה זו טוענת בעצם, שאם אתה יודע מהו סוג דמך, ממילא זה אומר על הגוף שלך כמה דברים נוספים כמו- כושר לעכל, רגישויות חיסוניות, רמת חומציות, יעילות מטבולית, נטייה למחלות מסויימות, ורגישות למזונות מסויימים.
סוג הדם הוא נתון מולד שנקבע ע"י הגנים. היות והגן שקובע את סוג הדם נמצא בסמוך ובצמוד לגנים אחרים הקובעים את הפרמטרים הנ"ל, יש היגיון בטענה שמקבץ תכונות מסוים מופיע ביחד, בגלל השפעות של גנים על גנים אחרים בסביבתם. אך זה עוד לא שכנע אותי שהעסק עובד. כדי להיות אובייקטיבית, שיניתי את התזונה שלי לפי סוג דמי (A ) ויזמתי סקר בו השתתפו קוראי הספר שהתנדבו לתעד את השפעות התוכנית התזונתית שהותאמה לסוג דמם. בסקר בדקנו איך משפיע השינוי התזונתי על רמת האנרגיה, המשקל, המצב הנפשי, ערכים בבדיקות דם וסימפטומים שונים עליהם דיווחו המשתתפים. אני מסכמת כאן עבודה של מעל שנה עם כ- 150 משתתפים במילה אחת: מצויין! מעל 90% מהמשתתפים תעדו שיפור בסימפטומים שונים, וחלקם הגדול הביע רצון להמשיך לשמור על אורח חיים המתאים לסוג דמם. במקביל יצרו עימי קשר טלפוני מאות אנשים שעשו את השינוי התזונתי לבד בעזרת הספר, ודיווחו על תוצאות מצויינות מבחינתם. גם באתר האינטרנט של ד"ר ד'אדאמו מחבר הספר ( www.dadamo.com ) נאספו בשיטתיות מאות אלפי (!) עדויות של אנשים מרוצים שפתרו לפעמים בעיות בריאות כרוניות של הרבה שנים. וכמו שאמר בזמנו אהוד ברק: מבחן התוצאה הוא שקובע. לשמחתי, מבחן התוצאה אצלנו היה קצת יותר טוב מזה של ברק, אני השתכנעתי ביעילות השיטה ונכון להיום אני משלבת אותה בעבודתי, ומלמדת אחרים לעבוד איתה. השיטה מאפשרת להתאים לכל אחד את מה שיעבוד בשבילו, ולנבא בדיוק רב איך תשפיע תזונה מסויימת על אדם מסויים, ובזה גדולתה. בשנים האחרונות גייס ד"ר דאדאמו כספים ואנשי מדע על מנת לחקור באופן מדעי את ההיבטים של שיטת סוג הדם (ביבליוגרפיה עדכנית שכוללת כ- 1500 מאמרים ניתן למצוא באתר האינטרנט). אחד הנושאים שנחקרו בהרחבה הוא נושא התגובה ללקטינים. לקטינים הינם חומרים חלבוניים שנוטים להיקשר לסוכרים הבולטים מפני השטח של תאים בגוף. בטבע יש מגוון לקטינים גדול, שאנחנו מקבלים דרך המזון שאנו אוכלים. בגלל נטייתם להיקשר לתאים, לקטינים עלולים לשמש כעין "דבק ביולוגי" ולגרום צרות צרורות. דוגמאות: הפרעות עיכול -כשהם נקשרים לתאי רירית המעי; קרישת דם מוגברת- כשהם נקשרים לכדוריות הדם ; שיבוש המטבוליזם -כשהם נקשרים לקולטנים לאינסולין ; היפראקטיביות- כשהם נקשרים לתאי עצב ; אלרגיות ומחלות אוטואימוניות- כשהם מגרים את תאי מערכת החיסון ליצור נוגדנים נגדם. המולקולות הקובעות את סוג הדם מורכבות מסוכרים בולטים משטח הפנים של התאים וזאת הסיבה שלקטינים שונים נוטים להיקשר במידה שונה לתאי בעלי סוגי דם שונים. לדוגמא: בשרירי התרנגולת (עוף) יש לקטין רב עוצמה שנקשר לכדוריות דם אצל בעלי דם B ו- AB. התוצאה היא קרישת דם מוגברת, ועם ההתקדמות בשנים עליה בסיכון למחלות קשות כמו שבץ והתקפי לב. לעומתם, בעלי דם O ו- A, נעדרים את המולקולה הנקשרת ללקטין, ויכולים לאכול עוף ללא חשש. לחילופין, מוצרי חלב מכילים סוכר(גלקטוז) שדומה למולקולה של סוג B. אי לכך בעלי דם B, יכולים בדרך כלל לקבל בסובלנות את מוצרי החלב, בעוד שבעלי דם O ו- A, מפתחים תגובה אלרגית ועודפי ליחה בעקבות צריכת חלב.

יתרה מזו- מתברר שלבעלי סוגי דם שונים, נטייה לרמות שונות של הורמונים ומעבירים עצביים. דבר זה יכול להסביר הבדלים אישיותיים כלליים בין סוגי הדם, כמו למשל הנטייה לאימפולסיביות או לדיכאוניות של סוג דם O, אי- שקט פנימי של סוג A, או רגישות היתר של סוג B.

13 ספרים יצאו לאור על שיטת סוג הדם ומהם שלושה תורגמו לעברית:
"אכול נכון לפי סוג הדם שלך"- מביא את עיקרי השיטה, רשימות מזנות לכל סוג דם, ותאורי מקרים.
"בשלו נכון לפי סוג הדם שלכם"- מביא מבחר מתכונים המותאמים לסוגי הדם השונים.
"לחיות נכון לפי סוג הדם" – מסכם את הידע החדש מהשנים האחרונות. מביא המלצות לכל סוג דם להרגלי חיים, פעילות גופנית, תוספי מזון ומזונות וכן המלצות לטיפול טבעי בבעיות הבריאות האופייניות לכל סוג דם.

אני תמיד בעד שאדם יהיה הרופא של עצמו, ימנע מחלות באמצעות מודעות לאורח חיים בריא, ויהיה שותף לדרך הריפוי אם כבר חלה.

קהל המטפלים מוזמן להתמחות בשיטה במטרה לשלב בטיפול באנשים ייעוץ מועיל לאורח חיים לפי סוג הדם.
להלן כמה טיפים לעזרה עצמית לפי שיטת סוג הדם:

סוג O סוג A סוג B סוג AB
המזונות המזיקים ביותר חיטה, תירס, שעועית אדומה, בוטנים, תפוחי אדמה שעועית אדומה, שעועית לימה, תפוחי אדמה, כרוב, חצילים, בננות (לרוב), עגבניות,בשר אדום עוף, תירס, כוסמת, עדשים, בוטנים, שומשום וטחינה, עגבניות עוף, תירס, כוסמת, שעועית לימה, שעועית אדומה
המזונות המועילים ביותר כבד, בשר רזה ואיכותי, דגי מים עמוקים, אצות, ירקות עלים ירוקים, ברוקולי, שזיפים, תאנים סויה, עדשים, שעועית אזוקי, כוסמת,ירקות כתומים וירוקים, בצל, זרעי פשתן, שמן זית, בוטנים, גרעינים, גרגרי יער, אשכולית, אננס, לימון,תה ירוק מוצרי חלב, ביצים, כבש, דגים, שיבולת שועל, אורז, בצל, ירקות עלים ירוקים, כרוב, סלק, ברוקולי, גזר, זנגוויל, אננס, אבטיח, שזיף, חמוציות, לציטין סויה, דגים ופירות ים,עדשים ירוקות, שעועית מנומרת, זרעי פשתן, אגוזי מלך, אמרנת, שיבולת שועל, אננס, דובדבנים, גרגרי יער, מרבית הירקות, בצל
פעילות גופנית מומלצת פעילות אירובית נמרצת,פעילות סיבולת (חדר כושר) יוגה,פעילות אירובית מתונה אומנויות לחימה,טניס, גולף,טיולי אופניים,

טיולים רגליים

יוגה,פעילות אירובית אינטנסיבית
הרגל חשוב לבריאות הגוף להימנע מקפה ועישון, במיוחד בעיתות לחץ- רמות האדרנלין שלכם גבוהות בלאו הכי.להיזהר מתזונה עתירת פחמימות- זה מתכון בטוח להשמנה אצלכם. לאכול ארוחת בוקר טובה עם חלבונים, ארוחות קטנות לאורך היום, ולהימנע מאכילת- לילה-העיכול שלכם לא אופטימלי ובמיוחד לא בשעות הערב. להקפיד לאכול רק מזון טרי, או שהוכן בתנאי היגיינה טובה- אתם חשופים במיוחד לזיהומים. להימנע מקפאין ואלכוהול- מערכת העצבים שלכם רגישה ואתם מתמכרים יחסית בקלות. להשתדל להפריד פחמימות וחלבונים לארוחות שונות.
הרגל חשוב לבריאות הנפש כשמרגישים שהכעס עולה, לשתות כוס מים ולצאת לצעידה קצרה בחוץ. להקדיש זמן לנשימה ותרגילי הרפיה-רמות המתח הבסיסי שלכם גבוהות. לעסוק כל יום לפחות 20 דקות בפעילות יצירתית.להשתמש במדיטציה ובהדמיה לצורך הרפיה, פתרון בעיות  והשגת מטרות. לשתף אחרים ברגשות , ולמצוא את הדרך לבטא רגשות. הפנמת רגשות כמו כעס ועוינות מזיקה לכם במיוחד.
נטיה לבעיות בריאותיות כיבי קיבה, מחלות מיעיים דלקתיות,תת- פעילות בלוטת התריס, קדחת השחת, דלקות חניכיים, דם דליל,ניוון מפרקים,

דיכאון,

מאניה- דפרסיה, סכיזופרניה

בעיות כבד, , אוסטאופורוזיס,השמנה, כולסטרול,מחלות לב,

סרטן,

סוכרת (מבוגרים),

הפרעה אובססיבית- קומפולסיבית

זיהומים ויראליים,תסמונת העייפות הכרונית,לחץ דם גבוה או נמוך קיצוני,

היפוגליקמיה,

סינוסיטיס,

זיהומים בדרכי השתן,

הפרעות קשב וריכוז,

מחלות אוטואימוניות,

יתר לחץ דם, אבני מרה,אוסטאופורוזיס,מחלות לב, כולסטרול, טפילי מיעיים, סרטן, צליאק,

דיכאון, מאניה- דיפרסיה, סכיזופרניה,

התמכרויות

*פורסם ב'חיים אחרים', אפריל 2004.

 

המרכז הישראלי לבריאות ותזונה לפי סוג הדם

03-5749046 , 052-2456122,  dvory@013.net ,  www.sugdam.co.il